Duduk,, lihat dan fikir~

Saturday, June 4, 2011

Yazid aw yanqus?

Writing seems to be one of the ways for me to release myself from all of the tensions and stress.. Why? Because when we wrote something,, especially when it reminds us of Allah,, how He love us,, how much He has given us in life.. All of the stress just drifted away!~

Really,, it is utterly painful if we spend our time thinking about the problems and not even trying to solve it.. You will just damage you emotions and feelings.. The problem is,, some of us really love to search for problems.. I mean,, sometimes people are so into gossips and rumors which they do not even now if it is true or just a "legend" made up by others.. And when the gossip that they heard hurts them,, they will start to mourn over their lost of happiness..


* sorry,, the writer was just muttering and babbling,, if you don't understand just leave it there..

In the name of Allah,,

Satu incident menarik yang ingin dikongsi bersama,,

Dalam kereta,, pulang daripada kenduri perkahwinan..
"Pak cik,, apa cerita tadi? cuba cerita sikit,, cucite2.."...."Alah,, buat apalah nak tau.. sibuk je.."...."Alah,, orang memang suka dengar2 gossip ni.."...."Buat apa,, pak cik malas la nak fikir.."..."Cepatlah,, curiosity really kills the cat.."....."xde faedah nak dengar,, pak cik xtau apa2 pun.. bukannya boleh menaikkan iman kita,, menurunkan lagi ada...Semua yang kita buat,, semua bergantung kita iman kita...."

Ibrahnya di sini,, semua yang kita ingin lakukan mesti berbalik semula kepada keimanan kita.. Andaikata,, hati ragu2 "nak buat ke tidak?".. Terus fikir,, kalau saya buat benda ni,, dapat menambahkan iman ke tak?,, boleh menyumbang kepada Islam ke x?,, Allah redha ke x?.. Kalau tak segera tinggalkan,, kalau ya,, jangan persiakan!~


ISLAHKAN DIRIKU~

Sunday, May 1, 2011

Lelaki pelindung wanita!~



In the name of Allah,,

Thanks to Allah,, for His mercy and clemency I was still able to wrote and share my thoughts..

Mungkin apa yang akan dibicarakan merupakan sesuatu yg belum lg layak dibaca atau ditulis.. Tetapi semuanya memerlukan permulaan,,
Kita tidak akan menjadi matang sekiranya kita tidak menganggap diri kita sebagai seorang yang mampu untuk menjadi matang dari segi pemikiran atau perwatakan...

"Ya,, aku inginkan seorang lelaki pelindung wanita.."...Azam seorang kanak2 perempuan setelah diberitahu umminya bahawa,, kita boleh memohon daripada Allah dari sekarang agar dikurniakan jodoh yg soleh dan terbaik utk kita.. " Bukan terlalu awalkah sekarang?".. " lebih baik awal dari terlambat "

Oleh itu,, terpahat di dalam hati agar dikurniakan seorang lelaki pelindung wanita dan soleh!~

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuanperempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuanperempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencaricari jalan untuk menyusahkan mereka.Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.”

(Surah An-Nisaa’:34)

" Besar2 nanti,, orang nak cari lelaki baik macam abah".."hmm,, macam abah? maksudnya?.."
"baiklah,, jaga orang baik2,, jaga ummi baik2,, jaga kakak baik2,, jaga adik baik2.."

Situasi 1

Naik feri utk pergi Pulau Langkawi.. duduk2,, tiba2,, anak gadisnya terpaksa duduk bersebelahan dengan seorang lelaki.. di dalam feri yg sesak.. "Boleh ke duduk situ?" Senyum sahaja,, nak bangun tidak mampu,, dengan pening kepala,, dan tersepit di tengah2 bersama beg yang besar di pangkuan.. Beberapa saat selepas itu,, abah datang lagi.. " ok ke tu?".. jelas kelihatan orang di sebelah,, tiba2 semakin menjauhi.. " hmm,, ok kot.."...Akhirnya,, abah datang sekali lagi.." Jom,, naik atas tengok pemandangan.. boleh duduk sekali dekat situ..bawak beg sekali.." Abah memberikan alasan.. dalam hati tersenyum... Terus,, beg dicapai abah dan dibawa ke atas... Seorang lelaki yang melindungi anaknya~

Situasi 2

"Aku nikahkan dikau si ..... bersama .... ".."sah!"... Cepat,, nak tangkap gambar ni... kachek!kachek!.. gambar ditangkap.. tiba2,, cepatlah cium dahi nk tangkap gambar ni.. (masakan nak suruh cium dahi di khalayak ramai? meskipun sudah sah menjadi suami isteri,, amatlah tidak manis dilihat dan pasti masih ada timbul perasaan malu dalam diri itu?) Abah dengan tegasnya mengeluarkan kata-kata 2 patahnya "tak perlu".. aku tersenyum..

Situasi 3

Ummi di hospital kerana melahirkan adik.. namun,, anak2 tidak perlu risau akan kelaparan kerana Abah akan tolong masakkan,, baju abah tolong sidaikan... (^_^)..[ if,, the daughters are all grown up.. Then,, they are the people in charge to do all the chores laa~]


Abah selalu risaukan anaknya apabila mereka pulang lewat dari kerja atau sekolah.. Abah selalu memerhatikan bersama siapa anaknya keluar dan ke mana mereka pergi..

Aku doa kepada Allah agar dikurniakan lelaki sebaik abah atau seorang yang sentiasa menjadikan Rasululullah sebagai contoh yang terbaik.. dan aku akan berusaha untuk mencontohi kebaikan Khadijah..

Harap boleh dijadikan ibrah dalam kehidupan kita... ngee~

Wabishah bin Ma'bad berkata: Aku mendatangi Rasulullah, dan baginda bertanya "Engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?"

Aku menjawab, "Ya, benar."

Baginda bersabda, "Tanyakan pada hatimu sendiri! Kebaikan adalah sesuatu yang membuat jiwamu tenang dan hatimu tenteram, sedangkan dosa adalah sesuatu yang menimbulkan keraguan dalam jiwa dan rasa gundah dalam dada, meski telah berulang kali manusia memberi fatwa kepadamu."

(Hadis riwayat Imam Ahmad)



p/s - maaf sekiranya ada tersalah fakta atau bahasa.. apa yg salah harap boleh dibetulkan bersama-sama~ ^_^.. Saya masih belum cukup dewasa untuk bercakap tentang hal2 ini..

Jadilah pelindung kepada kaum Hawa dengan tidak memandang kami.
Jadilah pelindung kepada kami dengan menambahkan ilmu dengan amalmu,
supaya nanti pabila tiba masanya, dapat kalian menjadi pemimpin keluarga yang dihormati.
Jadilah pelindung kepada kami dengan menjaga sebaik-baiknya akhlakmu.
Jadilah pelindung yang terbaik dengan mencontohi Rasulmu!

Thursday, December 30, 2010

Xpert 2010~










In the name of Allah,,

Alhamdulillah setelah beberapa hari berperang dengan kesakitan perut akibat pemakanan yang tidak bersesuaian dengan kondisi perut,, akhirnya tangan ini mampu untuk menulis dan mata ini mampu untuk menyaksikan.. Disertakan coretan suka dan duka Xpert 2010 di Melaka selama 4 hari bermula dari 23 dec sehingga 26 dec.. Xpert merupakan rangkaian program PRODUCE yang telah dirangka oleh Kelab Remaja JIM bagi melahirkan para remaja du'at yg mampu menjadi pemimpin pada masa hadapan.. Kami merupakan PRODUCE gen 5!~ Xpert merupakan singkatan bagi Ekspedisi Pemimpin Remaja Tahan Lasak.. Cerita suka dan duka,, riang dan ria kami bermula pada :

23 December 2010

"Boleh angkat x beg tu?".. Tanyaku kepada seorang sahabat seperjuangan.."boleh2.. xpe.."...Tiba2 pengiring kami menyuarakan isi hatinya,, "Cepat sikit kita dah lambat ni.."... Sahabat saya yang membawa beg sebesar TV plasma 40 inci terpaksa bersusah payah untuk mengangkat beg sambil meng"accelerate" bagi memastikan kami tidak ketinggalan bas Transnasional.. Tiba-tiba pengiring kami pusing ke belakang dan mengangkat beg 40 inci yang mengandungi keperluan kami sebagai seorang wanita yg mementingkan kebersihan iaitu iron!~.."Allah,, bwk beg besar2 kan dah susah..ngee~"..Saya memberitahu.. kami masing-masing tidak mampu untuk menahan kelucuan.. (Mu'izzah sorry eh,, sekadar merapatkan ukhwah sesama kita!)

Namun,, bas tiba lewat 30 minit dari sepatutnya.. Kami tiba di Melaka setelah 2 jam perjalanan.. Kami disambut dengan aktiviti ta'aruf dan terus dengan Jalan-Jalan Cari Rezeki dan Survey Cinta!~

Sungguh banyak mehnah dan tribulasi yang menimpa.. Kami diminta untuk menjual beberapa barangan dan hasil jualan dimasukkan ke dalam tabung Palestine.. Kami diberitahu bahawa anggaplah produk yang kami jual itu sebagai Islam dan bagaimana peranan kami untuk memperomosi Islam.. Kami juga diminta untuk menjual dan dalam masa yang sama berdakwah mengikut cara kami.. Kami diterangkan mengenai luasnya aspek dakwah dan tidak hanya terikat pada satu aspek sahaja.. Ini kerana seluruh hidup kita adalah berkaitan dengan Islam.. Kami juga menjalani praktikal perniagaan yg menurut Islam merangkumi 9/10 daripada sumber rezeki..

Malam itu,, setiap team perlu menghantar wakil untuk meceritakan mehnah,, ibrah dan pengalaman bagi aktiviti itu..




24 December 2010

Esoknya,, kami dikejutkan seawal 4.00 a.m untuk qiamullail dan aktiviti diteruskan dengan Berat Sama Dipikul bersama keluarga angkat!~... Kami diamanahkan untuk memasak dan solat berjemaah bersama ahli keluarga... Malangnya bagi kami,, kumpulan kami merangkumi 4 lelaki dan hanya 2 perempuan.. Dan tambah memalukan apabila tugas2 memasak dan mengemas hampir semuanya dijalankan oleh ikhwah kami yang HEBAT!~..(haha,, HAMPIR semuanya BUKAN semuanya.. ^_^)..Apakah daya,, kami hanya 2 orang perempuan yang terhad kudratnya...

Pelbagai pengalaman dapat diperoleh,, lebih2 lagi sewaktu perkongsian bersama team2 lain.. Apabila mereka menceritakan pengalaman mereka dengan keluarga angkat mereka,, amat banyak pengajaran yang dapat diperoleh.

Kami juga diberikan pengajaran yang amat bermakna pada malam itu,, kami diberikan penekanan bahawa adakah tugas kami sekadar pergi ke rumah keluarga angkat kami dan kemudiannya meninggalkan mereka terkontang-kanting tanpa "follow-up" ? Sebagai seorang da'ie kita perlu bertanggungjawab terhadap mad'u kita dari awal perkenalan sehingga akhirnya.. mereka adalah amanah kita dan jangan biarkan mereka terbiar. Itulah salah satu tanggungjawab kita sebagai seorang da'ie..!~

25 December 2010

Hari ini diteruskan dengan Xplorace sekitar Bandar Melaka!~.. Kami dibiarkan terbiar di Melaka Sentral untuk mencari jalan pulang sendiri... Xplorace yang begitu luar biasa kerana bermula dari pagi hari sehingga ke malam!~.. Kami melawat lebih 5 muzium,, 1 carrefour,, 1 masjid dan 1 sungai... Jejak kami bermula dengan peng"sardin"nan bas ting tong oleh peserta2 Xpert.. Sungguh padat sekali bas itu! (fuuhh,,)...Pencarian kami bermula dengan mencari Muzium Stadhyus!~

" Mana muzium ni?"...."Korang tunggu kejap,, ktorang tanya information centre.."... Sementara menunggu ikhwah kami bertanyakan kedudukan kami,, kami bergembira menangkap gambar! (orang bersusah payah,, kita bergembira.. itulah kerjasama!..haha~)

Ikhwah kami pulang dengan membawa peta! (wah,, sungguh membanggakan..!)
Sedang ikhwah terkeliru dengan peta tersebut,, tiba2.. "Bagi ana tgk peta tu".. Seorang akhawat menyuarakan pendapat.. Dalam hatiku terdetik,, " ah,, sudah.. mana pandai nk baca peta!"...Dengan penuh confident akhawat tersebut membelek2 peta itu tadi... tiba2,, "kita dekat mana sekarang ni?"..tanpa mampu ditahan,, ketawa terlepas juga.. Saya mengaku memang tidak reti membaca peta!~ (^_^)..

Seterusnya di,, Carrefour kami diberikan satu mehnah yang amat berat!.. iaitu kesabaran yang teruji... Tidak perlu diceritakan lebih lanjut,, cukuplah sekdar memberitahu,, berlakunya "incident shopping semasa Xplorace!"..(ayoo,, ikhwah juga gemar shopping rupanya..ngee~)

26 December 2010

Malam sebelumnya kami bertungkus-lumus menyiapkan video untuk di"present".. InsyaAllah sekadar itu sahaja perkogsian saya.. Tidak mampu lagi rasanya untuk menulis dengan lebih panjang dan detail.. Sudah lenguh jari-jemari ini... Walau bagaimanapun,, pengalaman yang sungguh indah dan jumpa di Xcell,, InsyaAllah.. (^_^)




Friday, June 18, 2010

In The name of Allah..

In the name of Allah,,
At last,, I have started it..and this is my starter..