Duduk,, lihat dan fikir~

Sunday, January 29, 2012

reality hurts!~

In the name of Allah,,

Good day mate!~ It has been a while! (whoa,, how much effort I put in order to complete this post.. I am not very diligent to write a post you know!) Therefore,, I am begging all of you,, "please appreciate me"..hehe~ kidding!~

InsyaAllah,, hari ini cuma nak share sahaja apa yang ada,, yang x seberapa sangat ni.. jadi,, kalau rasa macam dah tau je,, please just endure me! "sesungguhnya peringatan (zikr) itu memberi manfaat kepada orang yg beriman".. Jadinya,, bila kita dah banyak kali diberi peringatan benda yang sama,, sepatutnya kita akan jadi lebih memahamilah kan? hehe~

Okay,, nice!

Saya kongsikan satu petikan daripada kem yang saya pergi hari tu,, Madrasatul Hayah IKRAM..

There was a talk about ghazwul fikri (penjajahan fikiran),, really opened up my mind..
So readers.. I am very free, without job or anything to do.. I will have to wait until this march to get my SPM result.. and I will have to wait for more months to enroll myself into a university (a nice one!).. The question is,, what had I done so far.. Can I brag to others about how I have spend my waqtul faraagh (free time) wisely? or can I not,, because I had only spent my time by doing worthless thing that was neither beneficial nor profitable?

okay yang ini yang saya nak kongsikan..

"Tujuan kita bukan untuk mengkristiankan umat Islam,, ini tidak sanggup kita laksanakan. Tetapi target kita adalah menjauhkan kaum muslimin dari Islam. Ini yang harus kita capai, walaupun mereka tidak bergabung dengan kita."

-Samuel Zuwamer, missonaris Amerika.

Okay,, itu satu persoalan untuk kita semua.. Sangat mudah untuk kita cakap..
"Esok aku nak bangun pagi2 jogging" atau
"Esok nak bangun qiamullail" atau
"Esok nak belajar sikit,, sebelum masuk universiti,, tambah ilmu dulu" atau
"oh,, sikit lagi nak kena solat dhuha ni" atau
"nak pergi dengar ceramah dekat sana laa"

Actually,, just saying that we want to this and that and so on and so forth is really easy,, but do we really did all of those or is it just the trick of our tongue. (SlapSlapOnMyOwnFace)

Encik Samuel Zuwamer itu ada berkata yang mereka x mampu untuk mengkristiankan umat Islam,, jadi matlamat mereka kini adalah untuk menjauhkan kita dari Islam.. So guys,, seriously.. Do you feel the distant between you and Islam? Do you feel the distant between you and Allah as well as Rasulullah? do you? do you? (hehe~)

That is the point! We are actually getting further away from Allah and Rasulullah but the major problem is that we did not realize it..

Here are some questions..

Kita solat dhuha hari2 x?
Kita mampu x bangun qiamullail hari2?
Kita dengar x Allah panggil kita 5 kali sehari untuk,, tolonglah solat awal?
Kita luangkan masa x untuk baca at least 5 pages al-Quran?
Kita solat witir hari2 x?
Sebelum tidur kita ingat Allah x?
Bangun tidur kita ingat Allah x?
Bila ber"facebook" atau "twitter" tujuan kita untuk Allah x?
Kita solat sunat rawatib x?
Kita puasa isnin khamis x?
Kita tau x sejarah nabi-nabi?
Kita tau x kisah sahabat2?
Kita baca tak tafsir al-quran? atau kita lebih eager nak baca tafsir lirik2 lagu foreign?

(DoubleSlapOnMyOwnFace!)

Dear readers,, if there are more "no" than "yes"..  Betapa jauhnya dah kita daripada Islam dan daripada Allah..
Kenapa kita nak buat sesuatu dengan x bersungguh-sungguh sedangkan kita akan dapat pahala berganda-ganda dengan kita buat bersungguh-sungguh..

Yes, dhuha witir puasa sunat semua tu memang tidak diwajibkan.. tetapi itu adalah sunnah Rasulullah.. apa yang sering sahabat-sahabat zaman dahulu amalkan kerana cinta mereka kepada Rasulullah.. Then,, berani kita keluarkan daripada mulut kita yang "aku sayangkan Allah dan rasulullah" sedangkan kita tidak mengamalkan apa yang dia amalkan?

Adakah malam-malam kita diisi dengan tangisan air mata kerana takutkan Allah? Adakah apabila dibacakan ayat al-quran kepada kita,, apabila disebut nama Allah kepada kita,, bergetar jiwa kita kerana takutkan Allah?

Sedangkan Rasulullah sujud kepada Allah sehingga bengkak kakinya.. kerana apa?.."Salahkah aku ingin menjadi hamba yang bersyukur kepada Tuhanku?".. 

Sejarah untuk dikongsi,,

Huzaifah bin Yaman bin jabir al-Abasi merupakan seseorang yang menyimpan rahsia Rasulullah.. Iaitu dia menyimpan senarai nama orang-orang munafik pada zaman tersebut.. Pada suatu hari,, Umar al Khattab datang menemui Huzaifah.. Dia bertanya kepada Huzaifah,, "Adakah namaku berada di dalam senarai tersebut?"..Ya,, dialah umar yang telah dijanjikan syurga. (^_^).

Jadi,, apakah perasaan kita sekarang? Rasa x betapa jauhnya diri kita dengan Allah sekarang? Jadi,, sekarang kita dh sedar kan? (Hopefully)

So,, hold on to that feeling! keep that feeling in your heart.. And start to change.. We realize that our enemies are trying very hard to destroy us..

Mereka tidak menggunakan serangan hadapan tetapi serangan dalaman.. (Whoa!).. Jadi,, sekarang kita kena bertindak!
Spend less time watching tv and reading books that give us nothing and spend our money on worthless things and play games and k-pop"ing" and others..

Mula untuk kembali mendekatkan diri dengan Islam dan make it our way of life! (truly~)

Islam tetap akan menang meskipun kita x berada untuk bersama-sama memperjuangkannya.. Sebab itu janji Allah.. Jadi,, nak ke kita jadi golongan yang rugi,, dengan tidak berjuang untuk Islam sedangkan kita sudah pasti akan kemenangannya.. sebab itu janji Allah!

wah,, penatnya! harapnya kita sama2 mendapat manfaat!~
Lebih kepada untuk diri sendiri sebenarnya! SlapSlapSlap~



5 comments: