Duduk,, lihat dan fikir~

Friday, February 10, 2012

you know?

In the name of Allah,,

How was your day? nice!~ Yeah,, good to hear.. Learning how to drive,, reading books,, cooking and everything.. Seriously,, it is nice!~.. But you know readers,, I am having a huge problem.. A major problem.. I do not know why but ever since I went to a boarding school,, I have a very bad habit.. I do not know whether it is a habit or it is just a ... i don't know?

Okay,, let me tell you the truth.. I have problem sitting still for a long time,, I cannot bear the stiffness!~
Jadi,, bila saya berada dalam keadaan yg pegun utk suatu masa yg pjg (eg : talk,, slot,, ceramah,, lecture) saya akan mula hilang fokus.. Tidur? x,x saya jarang tidur dalam lecture tp saya akan melihat jauh daripada orang lain.. maksudnya? Saya akan melihat menembusi dinding,, yeah I can see through it.. Believe me~ (^^")

Kadang-kadang selepas mendengar ceramah,, saya x dapat nk memahami nota2 yg saya tulis.. ( What!? Is it true that you wrote it by yourself? You did not hire anyone did you? *suspiciously*) Yeah,, it is a serious matter indeed.. And,, I am not happy with it.. humphh!~

So Allah,, please let me keep my focus from the start until the end of any talks or lectures after this.. *hopeful..* (^_^) ameen~

You know,, today I want to share something with you..  (Whaat!~ you knew about it already? seriously,, you are not stalking me don't you? .. Man,, now,, it is not a surprise anymore!..)

But,, I will still share it.. you should share when people seemed to become unaware!~

Ini semua saya dapat daripada Madrasatul Hayah IKRAM,, ( you know,, I really recommend this camp to all of you!! anyone who is interested,, do tell me.. seriously!~)

Okay now get you al-quran and look for surah Al-A'raf ayat 172..  Dalam ayat tersebut apabila diciptakan manusia,, roh kita telah bersaksi apabila Allah bertanya kepada mereka.." Bukankah aku ini Tuhanmu?" dan roh itu menjawab,, " Betul,, kami bersaksi.."

Dr Adnan ada bertanyakan satu soalan kepada kami semua,, apabila seseorang datang berjumpa kami dan bertanyakan bahawa,, " I could not remember the meeting with Allah?" so,, how could you say it is true?..

Jadi pembaca yang budiman,, adakah anda semua ingat apa yang berlaku sewaktu anda berumur 1 tahun? Adakah anda ingat apa yang anda cakapkan sewaktu itu? *Jawapannya adalah tidak,, kan?

Tetapi adakah anda pernah berumur 1 tahun? Jawapannya adalah ya,, kan? (lainlah kalau curious case of benjamin button ke..)

Even if you do not remember it,, the time had passed.. Allah yang Maha Mengetahui tahu segala-galanya.. and we cannot fool Him..

Therefore,, semua.. Pada saat kita dilahirkan,, pada saat bibir kita mampu untuk melafazkan kalimah syahadah,, kita sudah bersaksi bahawa "Solatku,, ibadahku,, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah.."
Then,, if you are a muslim,, please act like one.. Be proud of who you are.. Live your life a muslim way..

How to do it? Hmm,, let me see.. Okay,,

1) Faith.. Iman and aqidah
2) Solat
3) Al-quran dan hadith
4) Keep Allah in your heart.. (^_^)

Jom sama-sama kita mencuba.. Jadi manusia kena berani.. berani untuk melaukukan perubahan..

Hati kita,, Allah beri dalam keadaan yang bersih dan suci.. Andaikata,, kita masih terus berperangai seperti sekarang dan tidak ingin berubah.. Astaghfirullah,, sanggupkah kita kembalikan hati kita kepada Allah dalam keadaan yang kotor dan hitam?

Dearest,,
Dari awal hari kita bermula Allah sentiasa menunggu kita.. Allah memberikan kita masa untuk berehat,, kemudian Allah hidupkan kita kembali..
Allah menunggu kita untuk mengucapkan kepadanya,, "Alhamdulillah".. Namun tidak juga kita ucapkan..

Dia memanggil kita di dalam seruan azanNya.. "Datanglah kepadaKu hambaKu".. Namun kita menutup telinga menafikannya.. Tak mengapa,, Allah masih menunggu..

Dia memberikan kita makanan dan minuman agar dapat kita melaksanakan tugas kita..udara untuk bernafas,, Dia menunggu kita mengucapkan,, "terima kasih Allah,,".. Namun kita masih lupa.. Tak mengapa,, Allah masih menunggu..

Dia masih lagi memberikan kita nikmat mata untuk melihat dan membaca surat cinta dariNya.. Allah setia menunggu.. Namun,, hambanya yang hina ini melupakanNya..

Dia terus menunggu kita,, meskipun kita sentiasa melupakanNya.. Allah tidak pernah jemu menunggu kita,, tetapi kita sering jemu untuk berjumpa denganNya.. Allah terus menyayangi kita meskipun kita tidak pernah membalas kasih sayangNya... Allah masih memberikan kita kehidupan meskipun kita hidup bukan untukNya..

Sanggupkah engkau wahai hamba yang hina,, untuk membiarkan Tuhanmu terus menunggu?
Sanggupkah engkau wahai hamba yang hina untuk menggunakan nikmat Tuhanmu?
Selama ini engkau hanya meminta,, namun engkau tidak pernah memberi..
Tidak inginkah engkau wahai manusia bertemu dengan Tuhanmu.. Yang menyayangimu meskipun engkau melupaiNya..

Sedarlah wahai hamba,, sambutlah seruan Tuhanmu.. aku yakin,, Dia masih menungguMu.. Jangan sia-siakan kehidupanmu.. (^_^)..

Kembalilah kepadaNya,, aku yakin Dia sedang melihatMu..

I love my Allah!~ and it feels nice..




1 comment: