Duduk,, lihat dan fikir~

Tuesday, December 20, 2011

pernah rasa ke?

In the name of Allah,,

"Kenapa org boleh sanggup nk kutuk2 kawan dia belakang2 eh?.. depan bukan main baik lagi,, tp bila kawan dia xde bukan main?"...."Sya tau x?"...." x tau.."...." kalau x tau xpelah.."...." ala,, janganla mcm ni,, saje je nk bergurau td.. cubalah kamu cite sikit,, baru orang tau.."

" Pernah rasa x macam diri kita selalu diperhatikan?,, rasa macam orang lain semua tengah pandang kita? rasa macam orang lain semua dok mengutuk kita? mengata belakang kita?"

"hmm,, kalau rasa macam tu kenapa?"

"Kalau nk tahu,, sebenarnya kita akan rasa mcm tu sbb kita pernah buat benda yang sama dekat orang lain.."

"meaning?"

"Maksudnya.. kita rasa mcm tu sebab kita jgk pernah mengutuk org.. kita pernah mengumpat org belakang2.. Jadi kita tahu wujudnya manusia2 yg hati busuk macam ni,, sebab hati kita sama je.. kita macam diorang jgk.."

Sentap2.. Terasa sampai menusuk dn tembus ibarat gamma ray.. meninggalkan kesan dan memeritkan.. realiti yg benar tepi memedihkan..

Jadinya,, pembaca yang budiman.. Alangkah mudah kerja kita semua sekiranya kita masing2 jaga mulut kita,, jaga hati kita.. Di mana hak kita untuk menuduh orang lain mengumpat sedangkan kita sendiri dalam masa yg sama melakukannya.. Tanda kesempurnaan akal seseorang itu adalah pada kurangnya dia berkata-kata,, tetapi bila sekali bersuara,, ibarat mutiara yg amat berharga..

P/S - kadangkala apabila bergurau juga boleh membawa kepada umpatan.. apabila kita menyebut sesuatu yg x disukai oleh seseorang sekiranya dia mendengarnya~


Sabda Rasulullah bermaksud: "Wahai orang

beriman dengan lidahnya tetapi

belum beriman dengan hatinya! Janganlah

kamu mengumpat kaum Muslim, dan

janganlah kamu mengintip-intip keaibannya.

Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip

keaiban saudaranya, maka Allah akan

mengintip keaibannya, dan dia akan

mendedahkannya, meskipun dia berada

dalam rumahnya sendiri." (Hadis riwayat

Abu Daud).



Sabda Rasulullah saw bermaksud: "Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina apabila dia bertaubat, Allah akan
menerima taubatnya. Dan, sesungguhnya orang melakukan umpat tidak akan diampunkan
dosanya sebelum diampun oleh orang diumpat."
(Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad).

No comments:

Post a Comment