Duduk,, lihat dan fikir~

Thursday, January 26, 2012

Madrasatul Hayah.. sekolah kehidupanku~

In the name of Allah,

wah!wah!wah!.. Dah hampir sebulan tangan ini tidak menari-nari di atas keyboard.. So refreshing!~
Now lovely readers,, (drum rolling)
I would loovee to share to all of you the precious knowledge that I had gained! Seriously,, it is a loott.. more than a loot.. beyond a loot.. I could not describe it!~

But,, for now.. I could only share with all of you the overview of my "sekolah kehidupan" aka madrasatul hayah IKRAM!

Believe me,, you will soo regret it for not joining me..

Pertama sekali,, program kami selama 4 minggu (or an extra week for those who went for jaulah to Thailand!)


First week (awareness)

26/12 - Saya merupakan antara peserta yang paling lambat mendaftar.. masa mendaftar dari jam 2.00 sehingga  7.00.. dan saya datang exactly pukul 7.00 ptg! (round applause!) Malam tu kitorang mula dgn aktiviti biasa,, ice breaking.. gotta break the ice in your heart yo!~

27/12 - Sebiru hari ini!~ waahh,, hari ini dimulakan dengan talk daripada Encik Adnan,, counselor di Taylor's university.. kami belajar tentang mindsetting! seterusnya ada slot public speaking.. belajar cara2 nk jadi public speaker yang hebat!

28/12 - Hari ini kita belajar memasak! Starting from today,, kami akan memasak untuk breakfast,, luch dan dinner sendiri.. (bergilir-gilir group ikhwah dan akhawat).. Budget untuk setiap hari adalah RM 100.. and we have to cook for almost hundred people!~ macam masak untuk kenduri kahwin tau..

29/12 - Wah,, slot menarik! dare to change..

30/12 - pagi2 dapat motivasi! Petang2 main lumpur,, terjun sungai,, whoa! malam tu ada tafsir surah as-syams..(menarik sangat!) - fakta hari itu,, setiap 15 minit di Malaysia berlaku satu penceraian..

31/12 - Outing time~.. Masjid Negara,, nice!~ Himpunan 1000 jiwa 1 Hati.. Jumpa senior KISAS waktu ambil wudhu'.. Dapat berita senior KISAS last year kahwin dengan senior ktrg jgk.. Mabruk! Malam tu,, jumpa Ustaz Zahazan!!! Then,, performance oleh shoutul harakah,, electrifying! huh,, what a day! Semoga semangat jihad itu terus berkobar-kobar ya semua.. (apabila ramai remaja sibuk di dataran merdeka,, menunggu new year.. Kita juga sedang sibuk di masjid negara,, menunggu tahun baru.. semoga next year kita dapat kuasai dataran merdeka.. hahaha~ *evil laugh)

Second week (Areas for change)

2/1 - Belajar tukar tayar kereta.. belajar tentang aqidah dengan ustaz Alias..ghazwul fikri daripada Bro Ammar.. (banyak sangat dapat.. walaupun kadang2 ter"doze off".. saya manusia biasa! hehe)

4/1 - Outing lagi.. Gua Tempurung! saya suka outing.. hee~

Then,, minggu kami diteruskan dengan slot menarik seterusnya iaitu IKHTILAT..perancangan wang oleh pak cik HAMDY..sex education oleh Dr Azlina(utk akhawat shj).. Bicara Palestine oleh Puan Siti Ramlah.. Managing Diversity dan critical thinking oleh Dr Har.Tafsir surah Luqman oleh En. Adnan.. war games!.. Perang Badar oleh Bro Ammar..time management oleh ustaz Fikri!.. slot dengan ABJZ dan KBM!.. Tafsir surah al-mu'minun. Ini Sejarah Kita oleh Dr. Hafidzi.. outing lagi untuk slot jelajah selamatkan aqidah.. outing untuk ber"bowling"!.. slot dakwah dengan Ustaz Shamsul Ma'arif..

Slot bersama PERINTIS.. (err,, malangnya x join kerana pening kepala yang menyerang akibat tidak memakai spek mata.. ceh,, spek mata tertinggal di rumah,, bekas spek mata je ada.. hampeh!)

eh,, ada satu lagi outing ke "The Woods".. river crossing! nicee~

InsyaAllah sampai sini sahaja overviewnya.. Informasi2 lain akan dikongsikan lain kali ye~
Penuhi hari anda dengan manfaat~ (^_^)

Btw,, Third week was "Maintaining the change" and the fourth week was "Moving forward"

P/s - x larat den na tulis semua.. gomen-ne~






2 comments:

  1. huwaa..yg awl2 je ade tarikh eh?hehe
    share your link kat grup MHi yg de ramai org tu..msti ummi komen..:)

    ReplyDelete